Sleeping land

2019, Guardian garden, Tokyo

仕事終わりの深夜、東京の住宅街を徘徊し、撮影した。
2017年に帰国し、出身地の東京でデスクワークの仕事に就いている。
日中、オフィスで閉じた生活を送る中で、唯一気が休まる時間は深夜の帰り道だった。
疲れて深夜の東京を歩くと、時間や空間を超えて街の声が聞こえるように感じ、撮影を開始した。

写真は伝統的な技法に則り、撮影からプリントまでの全プロセスを手作業で行った。
第二次世界大戦前製造のフィルム中判カメラを使用。
深夜の街の僅かな灯りを使用して撮影するため、一枚の写真に対して数十分から数時間シャッターを開ける。休日に暗室にこもり、フィルム現像とプリントを行い、1枚の写真を完成させるのに数日間以上の時間を注ぎ込んだこともあった。
 
これらの技法で制作された写真は、一見日常の風景に見えるようで、模型や映画のセットを撮影したようにも見える。
「現実感が抜け落ちていて、亡霊が徘徊しているよう」
「浮遊感があり、不思議と迫ってくる」
「自身の経験が反映された作品になっている」
(2019 リクルート “1_WALL”審査員コメントより)
との通り、ありふれた東京の街並みを題材としながらも、写真史を踏襲した制作プロセスと自身の経験を融合させることで、特定の時間や場所を超えて独自の世界観を構成した作品として評価された。

I wandered around Tokyo’s residential areas late at night after work and took pictures.
I returned to Japan in 2017 and took a desk job in Tokyo, my hometown.
With my life closed in an office during the day, the only time I felt at ease was on my way home late at night.
Tired and walking around Tokyo late at night, he felt as if he could hear the voices of the city transcending time and space, and he began taking photographs.

The entire process of photography, from shooting to printing, was done by hand, following traditional techniques.
A film medium format camera manufactured before World War II was used.
I used the smallest amount of light in the city late at night to take pictures, opening the shutter for tens of minutes to several hours for each photograph. On my days off, I stayed in the darkroom to develop and print the film.
 
At first glance, the photographs produced using these techniques appear to be of everyday scenes,
They look as if they were taken from a model or a movie set.
“The photographs seem to have lost their sense of reality, as if ghosts are wandering about.”
“There is a sense of levitation, a sense of mystery that looms over the view”
‘The work reflects his experiences.’
(From the 2019 Recruit “1_WALL” jury comments)

As stated above, while the subject matter is a commonplace Tokyo cityscape, the work was evaluated for its composition of a unique worldview that transcends a specific time and place by blending a production process that follows the history of photography with the artist’s own experienceser.