ICU

2020, TOTEM POLE PHOTO GALLERY, Tokyo

2019年、外で撮影して作品制作を行うことが困難になったことを背景に、自宅ワンルームの机で、過去に撮影したネガフィルムを解体しテープや紐で再構成した作品。
部屋の小さい机という限られた空間で作成された作品でありながら、写真史を参照した実験的な制作により、破壊されたイメージや映り込んだ異物が物質性を強烈に主張し、インパクトを放っている。

ネガフィルムを再構成するという手法は、近年の二つの荒木経惟(1940〜)の作品に影響を受けている。一つ目は2011年出版、『写狂老人日記』。モノクロフィルムを削り、そのフィルムをプリントして集めて一冊の写真集を作った作品。二つ目は、2014年荒木経惟の写真展「切真」(きりしん)の図録。この写真展はカラーポジフィルムのイメージを半分切って、別の切られた半分のフィルムと組み合わせた作品である。また、作品の構成要素として映り込んだ紐などの異物は20世紀初頭のマン・レイやモホリ・ナジのフォトグラムの作品を連想させる。

映像の記録媒体であるフィルムを直接破壊する不可逆的な行為により、イメージの層と指紋や埃といった物質性を表現した。

2020年の目黒区美術館の展示では本作をベースに会場内に部屋を作成し、展示期間中にコラージュの再構成を行うパフォーマンスを実施、現場での身体性を作品に反映した。

本作は2021年の清里ヤングポートフォリオにて清里写真美術館に収蔵され、
「写真はイメージだけど、フィルムに直接糸を縫ったり傷つけたりして、フィルムという物質が写真の中でイメージに転化する、いろんなプロセスが複雑に絡み合っていくところが面白いと思う」
「確固たる意志を感じます」
(2021 “清里ヤングポートフォリオ”審査員コメントより)
との通り、写真史や作家自身の経験に根差した独自の制作と強いイメージが評価された。

Against the backdrop of the difficulty of photographing and creating works outside in 2019, this work was created by dismantling negative film shot in the past and reconstructing it with tape and string at a desk in the artist’s studio room at home.
Although the work was created in the limited space of a small desk in a room, the materiality of the destroyed images and foreign objects reflected in the work strongly asserts itself and radiates impact through an experimental production that references the history of photography.

The technique of reconstructing negative film is influenced by two recent works by Nobuyoshi Araki (1940- ). The first, published in 2011, is “Shakyo senen no nikki” (Diary of an old man who went mad). In this work, he scrapes black-and-white film and prints and collects the film to create a book of photographs. The second is the catalogue of Nobuyoshi Araki’s 2014 photographic exhibition “Kirishin. This exhibition consisted of color positive film images cut in half and combined with another cut half of the film. The string and other foreign objects reflected as components of the work are reminiscent of the photograms of Man Ray and Moholy-Nagy from the early 20th century.

Through the irreversible act of directly destroying the film, the recording medium of the images, the layers of images and materiality such as fingerprints and dust are expressed.

For the 2020 exhibition at the Meguro Museum of Art, I created a room in the venue based on this work, and during the exhibition period, I performed a performance in which he reconstructed the collage, reflecting the physicality of the site in my work.

This work will be included in the Kiyosato Museum of Photography’s collection at the Kiyosato Young Portfolio in 2021,
“The photograph is an image, but I think it is interesting to see the complex intertwining of various processes, such as the transformation of the film material into an image in the photograph, by sewing or damaging the thread directly on the film.”
“I sense a firm will.”
(From the judges’ comments for the 2021 “Kiyosato Young Portfolio”)
As stated above, the judges highly evaluated the artist’s unique production and strong images, which are rooted in the history of photography and my own experiences.