Profile

野々山 裕樹 HIROKI NONOYAMA

1991年 東京生まれ

2013年大学卒業後、製造業の会社に勤務する傍ら独学で作品制作を開始。

主に写真を中心とした映像メディアを使用し、
10年以上仕事終わりの深夜、都市を撮影している「真夜中の写真家」。

作家としてのキャリアを通じ、一貫して以下を探求している。

・記憶と歴史

・映像メディアの探求と表現領域の拡張

被写体の調査や写真史を背景としながら、東京で生活する会社員としての経験を反映し、
一見平凡な風景を作品に発展させる独自の視点が評価されており、
作品は美術館やコレクターによって収蔵されている。

2018年の「Sleeping land」では都市の人工光を使用した浮遊感のある風景作品を、
2020年の「ICU」では閉じた室内でネガフィルムを生活用品でコラージュした作品を、
いずれも写真史を参照しアナログで制作を行った。

2022年の「#Photo3.0」では展示メンバーの一員として、SNSと連動した観客参加型の
インスタレーションに携わり、デジタルメディアと旧来型の会場展示の融合に挑戦。

近年では故郷の江戸川区や江東区の東京大空襲の記憶をベースにした作品の制作に取り組み、常に新たな表現を追求している。


1991 Born in Tokyo, Japan

After graduating from university in 2013, began creating artworks on my own while working for a manufacturing company.

I mainly use visual media, mainly photography,
“Midnight Photographer” has been photographing cities late at night after work for over 10 years.

Throughout my career as an artist, I consistently explored

-Memory and history

-Exploring visual media and expanding fields of expression

While my background is in subject research and photographic history, my work reflects his experience as an office worker living in Tokyo,
My unique perspective of developing seemingly ordinary landscapes into works of art is highly acclaimed.

In “Sleeping land” in 2018, he created a floating landscape work using artificial light in the city,
In “ICU” in 2020, he created a collage of negative film in a closed room with everyday objects,
Both works were created using analog techniques that reference the history of photography and involve darkroom work.

In “#Photo3.0” (2022), as a member of the exhibition team, I was involved in an audience-participation installation linked to social networking services.
I was involved in the installation of an audience-participation style linked to social networking services, challenging the fusion of digital media and traditional venue exhibits.

In recent years, I am creating works based on memories of the Tokyo Air Raids in my hometown of Edogawa-ku and Koto-ku, always in pursuit of new forms of expression.